perjantai 21. joulukuuta 2012

Löydätkö miljoonan kynttilän joukosta sen jonka sytytin sulle


Minä täällä, 
jouluvalmistelujen keskellä
mietin, minne elämän kartta kuljettaa
ja elän tätä hetkeä
Niin kaukana moni rakas
Silmäni kaipauksesta kyyneleiset.

Ja silti olen onnellinen,
näistä kaikista hetkistä.


Niin, täällä valmistellaan joulua. Kotoisasti, mutta silti eri tavalla kuin kotona. Kuusi on koristeltu, 
lahjat paketoitu ja valmisteltu huomista jouluateriaa. Me otetaan varaslähtö jouluun, ja vietetään 
suomalainen jouluaatto jo huomenna, koska sunnuntai-aamuna lähdemme aikaisin ajamaan saksaan
 sukulaisten luo jouluksi.

Minulla on ristiriitaiset tunteet. On ihanaa olla täällä ja viettää joulu uuden perheen kanssa, josta on 
tullut näiden kahden kuukauden aikana hyvin rakas. Tiedän että tästä tulee ikimuistoinen joululoma. 
Toisaalta mieli on haikea ja välillä itkettää, kun kaipaus kasvaa liian suureksi. Ikävöin omaa perhettä, 
omia vanhoja jouluvalmistelu-perinteitä kotona (joulusiivoukset, leipomiset, joululaulut, väsymykset,
 kahvitauot, ja lopulta ihana joulufiilis, kun kaikki on valmista). Ikävöin ystäviä. Ikävöin kummipoikaa, 
nyt en pääse käymään joulupäivinä kahvilla, niinkuin aina ennen. Ikävöin monia tärkeitä ihmisiä. Ja 
kyyneleet silmissä, kuitenkin sen kaipauksen keskellä tunnen, että olen onnellinen tästä hetkestä ja 
kiitollinen mahdollisuudesta nähdä erilainen joulu. Joulu on kuitenkin joulu, täälläkin. Ja kaikkien 
näiden sekavien ajatusten keskellä joudun muistuttamaan itseäni joulun tärkeimmästä, seimen lapsesta.


Selailin vanhoja valokuvia. Löysin kuvia pienestä tonttutytöstä, joka on minulle niin rakas. 





"Hehkuuko poskesi kaukana siellä
tunnetko kuinka mä kaipaankaan sua
Löydätkö miljoonan kynttilän joukosta
sen jonka sytytin sulle " 




2 kommenttia:

  1. Ihanat nuo runot!

    On vallan mukavaa touhuta kotona. Siivota; järkätä, imuroida, pestä ja silittää.Kantaa puita -25 asteessa, lämmittää ulkosauna että sen tarkenee siivota. Kuvata koiraa ja pikkuveljeä ja juosta nopeasti taas lämpimään. Juoda päiväkaffit.

    Nautin näistä hetkistä. Nautin joulun laittamisesta ja odotuksesta, sillä Joulun oon töissä.

    Nauti hetkistä siellä! ota iloirti erilaisesta Joulusta. Se on kokemisen arvoista ja rikasta.
    Minäkin olen yhden Joulun ehtinyt viettää Kanadassa. :)

    Ihanaa Joulua!

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Minna!
    Kuulostaa niin mukavalta. Ihanaa joulunaikaa myös sinne, ja tsemppiä työpäiviin!
    Minä lupaan nauttia täällä.

    (ps. tuo eka runoista on mun kirjottama, mutta tuo toinen on yhdestä laulusta..)

    VastaaPoista